No i ruszyła machina 🙂

Dzisiaj na stronie Money.pl pojawił się artykuł o mocno brzmiącym tytule: „”Rok kryzysu dla taxi”? Uber i Bolt biją na alarm: kierowcy stracą pracę, ceny w górę”

Sam artykuł został napisany rzetelnie i opisuje problem z którym będą borykały się firma Uber, Bolt i FreeNow

W dniu 26 maja 2023 roku wprowadzono wymóg posiadania polskiego prawa jazdy dla każdego taksówkarza. Zmiany wchodzą w życie w dniu 16 czerwca 2024 po rocznym vacatio legis. Zastanawiamy się dlaczego firmy na aplikacje obudziły się tak późno czyli raptem trzy miesiące przed data rozpoczęcia obowiązujących przepisów a przecież wystarczyło bardziej zaktywizować kierowców do rozpoczęcia procesu wymiany prawa jazdy, tak jak zrobiła to firma Bolt płacąc 1500 złotych partnerowi flotowemu za każdego kierowcę obcokrajowca który uzyska polskie prawo jazdy.

A może problem wydaje się być bardziej skomplikowany?

Aby nie rzucać oskarżeń nie popartych faktami postanowiliśmy odwiedzić stronę internetową „warszawskiej drogówki” aby przeczytać ze w trakcie akcji „Przewozy 2024” oprócz szeregu naruszeń Ustawy o transporcie drogowym ujawniono również, że cztery osoby przebywały nielegalnie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Tego typu kontroli na terenie Miasta Stołecznego Warszawy jest zdecydowanie więcej a ich efekty mrożą krew w żyłach. W trakcie tych kontroli okazuje się, że dany kierowca posługuje się podrobionym prawem jazdy. I tutaj pojawia się odpowiedź dlaczego firmy przewozowe boją się tego, że zmniejszy się dostępność kierowców. Jeżeli osoba przebywająca nielegalnie na terenie Polski, czy też ta posługująca się podrobionym prawem jazdy ma udać się do urzędu celem wymiany aktualnie posiadanych uprawnień na polskie uprawniające go do wykonywania przewozu osób taksówkami po 16.06.2024. To pytanie musimy uznać jako retoryczne.

 

Celem zmian ustawy o transporcie drogowym jest zapewnienie bezpieczeństwa nie tylko pasażerom taksówek na aplikacje ale także innym uczestnikom ruchu drogowego bo wypadkowość z udziałem taksówek na aplikacje jest bardzo dużo o czym można poczytać w wielu artykułach dostępnych w internecie.

My jako Związek Zawodowy Taksówkarzy „Warszawski Taksówkarz” uważamy, że wprowadzenie zmian w ustawie jest kolejnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa świadczonych usług przez taksówki na aplikacje.

W artykule na Money.pl zarządzający platformą Uber i FreeNow w swoich wypowiedziach informują iż w związku z wymogiem legitymowania się polskim prawem jazdy zmniejszy się dostępność kierowców i wzrosną ceny a ewidentnie zapominają o bezpieczeństwie swoich klientów na które tak chętnie powołują się w innych artykułach prasowych. Mamy również nadzieję, że mimo zmiany rządów trwające prace legislacyjne nad ustawą o transporcie drogowym będą kontynuowane.

Na sam koniec pozostaje nam zadać kolejne pytanie retoryczne: Czy bezpieczeństwo w taksówkach na aplikacje ma swoją cenę? Dlaczego mimo rocznego vacatio legis kierowcy nie uzyskali polskiego prawo jazdy?